Eerste twee weken - Reisverslag uit Kingston, Canada van Juul Kusters - WaarBenJij.nu Eerste twee weken - Reisverslag uit Kingston, Canada van Juul Kusters - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken

Blijf op de hoogte en volg Juul

16 September 2016 | Canada, Kingston

Het is alweer twee weken geleden dat ik naar Canada vertrok, dus leek het me tijd voor een kort verslagje van de afgelopen twee weken.
Donderdag 1 september was het dan eindelijk zover. Na het ruime half jaar aan voorbereiding vertrokken we (pap, mam, Koen en ik) naar Schiphol. Omdat mijn vlucht naar Toronto al om half tien zou vertrekken, zijn we al om vier uur/half vijf vertrokken. Erg vroeg dus! Eenmaal in Toronto aangekomen, moest ik nog een tijdje wachten. Ik kwam al om 11:40 Canadese tijd aan, maar de bus die me naar Kingston zou brengen, vertrok pas om 19:00. De tijd doorgekomen door wat Netflix te kijken en het vliegveld een beetje te verkennen. Na een vlucht van 8 uur en een busrit van 4 uur dan eindelijk in Kingston aangekomen waar ik met de taxi werd opgehaald door twee van mijn huisgenootjes. Aangezien ik al meer dan 24 wakker was meteen in bed geploft toen we daar aankwamen.

Voordat de introductie activiteiten zouden beginnen, had ik nog een paar daagjes vrij. Die zijn vooral gevuld met het regelen van mijn zorgverzekering, de campus en de stad verkennen en natuurlijk al nieuwe, andere exchange studenten leren kennen. Zo organiseerde het International Office een film avond en een tour over de campus en ben ik met nog andere exchange studenten gaan kajakken op het meer. Kingston ligt aan een erg groot meer, Lake Ontario, wat strekt van Kingston helemaal tot aan Toronto (ongeveer 4 uur met de bus). Gelukkig zijn er ook wat meer mensen uit Maastricht hier, en heb ik samen met Joke (ook uit Maastricht) de Thousand Islands Cruise gedaan. Vanuit Lake Ontario daar gingen we met een grote, erg ouderwetse boot, de rivier op richting de duizend eilanden. Erg indrukwekkend om allemaal van die kleine eilandjes met enorme huizen en boothuizen daarop te zien.

Dinsdag begon het eerste deel van de introductie, namelijk de facultaire introductie. De faculteit waar ik mijn vakken ga volgen (Arts & Science) had een hele ochtend gepland met sprekers van de universiteit die ons informatie gaven over van alles wat er hier op de campus gebeurt en hoe het leven er hier aan toegaat. De universiteit hier bestaat dit jaar 175 jaar. Ter ere daarvan worden er natuurlijk veel activiteiten georganiseerd. Een daarvan wat de Guinness World Record poging van grootste menselijke letter. Dus zaten we ’s middags op een groot American Football veld van de universiteit met ongeveer 3,500 mensen in de vorm van een Q. Ik kan nu dus zeggen dat ik deel uitgemaakt heb van een echt Guinness World Record. Woensdag begon het leuke deel pas echt. Dit was het begin van NEWTS-week. Dit is de introductieweek voor alle transfer en exchange studenten hier op Queen’s. In tegenstelling tot in Maastricht duurt de intro hier maar vier dagen en is deze opgesplitst per faculteit. Zo had elke faculteit verschillende kleuren t-shirts (wij hadden geel) en verschillende liedjes, spreuken en dansjes die ze moesten kennen. Zo kon iedereen aan een faculteit een bepaalde vraag stellen, waar zei dan een antwoord op moesten geven. Wat iedereen aan ons kon vragen was ‘Hey NEWTS, what do you think about …?’ waarop wij moesten zeggen ‘I don’t hate it!’. Door de iedereen van jouw faculteit hetzelfde shirt aanhad, werd er wel echt een band gecreëerd en werd het je veel makkelijker gemaakt om sneller in contact te komen met mensen van jouw groep. Onderdeel van de intro was ook een mystery roadtrip naar Toronto Zoo met de typische gele schoolbussen. Mocht je het je afvragen, niet heel comfortabel om 4 uur heen en 4 uur terug in te zitten :P. Hoogtepunten van de intro waren toch echt wel de Paint Party en de Tamming Ceremony. De universiteit hier heeft drie kleuren, de tricolour (rood, geel, blauw). Tijdens de paint party werden er van deze drie kleuren blikken verf neergezet en op het startschot, begon iedereen met het gooien van verf. Zoals je misschien al kan verwachten, bleef er niemand kleurloos. De Tamming Ceremony is een echte Queen’s traditie en vindt plaats voor elke nieuwe student, voor hoe lang ze ook blijven. Een Tam is een oud Schots, traditionele muts die je, nadat je de eed hebt herhaald, mag opzetten. Door dit symbool behoor je daarna echt tot de Queen’s ‘family’. Volgens de Schotse tradities die de universiteit nog volgt, werd de ceremonie ook afgesloten met de Queen’s band met doedelzakken, kilts en een Schotse dans. Tijdens de hele introductieweek is het prachtig weer geweest, 25 graden en genoeg zon. Voor de laatste activiteit, een semi-formal, waren we net iets buiten de stad in een militair fort met prachtig uitzicht op Kingston en Lake Ontario. Toen we hier aankwamen, sloeg het weer opeens om. De regen kwam met bakken naar beneden en de lichtflitsen zorgden voor behoorlijk wat spektakel en bekijks over het meer. Tijdens het eten kregen we te horen dat de activiteit alleen vroegtijdig gestopt zou worden. Er was namelijk een tornado waarschuwing. De organisatie wilde op tijd alle studenten weer terug naar de campus krijgen, voor het geval dat het nog erger ging worden, wat wel gepland was. Eenmaal terug op de campus hebben we de week nog afgesloten met nacho’s bij de Queen’s Pub met ons groepje. Ook al had de storm er vanaf het fort enorm mooi uitgezien, het had behoorlijk wat schade aangericht rondom de campus. Op verschillende plekken was de bliksem ingeslagen en waren bomen omgevallen op de stroomkabels (die lopen hier namelijk boven de grond), wat resulteerde in stroomuitval rondom de campus. Gelukkig woon ik zo’n 20 minuten lopen van de campus af en was er bij mij niks aan de hand.

Zondag was het dan mijn echte laatste dag vakantie voordat de lessen zouden beginnen. Daar heb ik vooral gebruik van gemaakt door lekker uit te rusten van de afgelopen week en door natuurlijk nog wat schoolspullen te kopen. Nu heb ik er al weer bijna een week school opzitten en het valt me toch op dat het best verschilt met de lessen in Maastricht. Omdat ik hier 5 vakken moet volgen en voor allemaal best wel wat moet lezen elke week, vergt het veel meer planning dan ik gewend ben. Ook zijn het hier vooral colleges, iets waar ik ook nog even aan moet wennen. Voor degene die geïnteresseerd zijn in wat voor vakken ik hier ga volgen: drie aardrijkskunde-gerelateerde vakken (over water bronnen, klimaat verandering, en relatie tussen milieu en gezondheid), een statistiek vak, en een vak over milieu beleid in Canada. Tot nu toe lijkt alles in ieder geval erg interessant. Goed teken dus!

De foto’s die ik gemaakt heb, zullen jullie vooral op Facebook vinden, maar ik heb er hier ook een paar neergezet. Morgen (vrijdag) ga ik voor het weekend naar Montreal en volgend weekend staat er al een tripje naar de Niagara Falls gepland. Vervelen ga ik me dus zeker niet. Tot snel! 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Kingston

Juul

Actief sinds 16 Sept. 2016
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 45051

Voorgaande reizen:

01 September 2016 - 31 December 2016

Queen's University, Canada

Landen bezocht: